Kamermuziek vocaal

"The Scent of Pink" - een liederencyclus op gedichten van Asaph Ben-Menahem (in het Hebreeuws) voor alt en piano (2017).

Naar verwachting wordt de première gegeven door Israëlische alt Noa Frenkel en pianiste Shuann Chai.


"Oaks" op een gedicht van Z.Herbert (vertaald uit het Pools in het Engels door A.Valles) voor mezzo-sopraan en klavecimbel (2017).

Geschreven in opdracht van Fanny Alofs (mezzo/alt) en Goska Isphording (klavecimbel).


Three Sonnets on poems of Maarten Maartens voor bariton en piano (2015)

Geschreven in opdracht van het Maarten Maartens Genootschap (vertegenwoordigd door Jurriaan Roentgen). Première gepland op 26 september 2015, ter gelegenheid van Maartens (1858-1915) 100ste sterfjaar; door: bariton Mattijs van de Woerd en pianiste Shuann Chai.


Duet-aria uit: "Guglielmo Ebreo" (2014) voor sopraan, bariton, viool en klavecimbel op een tekst van Tsafrira Levy.


Dit is een voorstudie voor een toekomstige opera over het gelijknamige historische personage, Guglielmo Ebreo da Pesaro, 15-de eeuwse Italiaans-Joodse dansmeester en schrijver van (vermoedelijk) het eerste tractaat over de Kunst van het Dansen.

Kultuurtuin Kawina voor mezzosopraan en slagwerk (2013)  - op teksten van de Surinaamse dichters Bernardo Ashetu en Michaël Slory



Geschreven in opdracht van de vakgroep Caraïbische Letteren van de Universiteit van Amsterdam ter gelegenheid van een internationaal symposium over Caraïbische literatuur.


Walking into Clarity voor bariton en piano (2012) – een muzikale fantasie gebaseerd op het leven en werk van Ivor Gurney.

Geschreven in opdracht van Mattijs van de Woerd (bariton) en Shuann Chai (piano). 

Fragment uit Walking into Clarity; bariton: Mattijs van de Woerd, piano: Shuann Chai; opname: Yoursonics, Den Haag.


Four Whitman Songs voor bariton en piano (2012).

Geschreven voor Mattijs van de Woerd (bariton) en Shuann Chai (piano), in opdracht van Theo Kemperman t.g.v. de 50ste verjaardag van zijn echtgenoot Ken Gould.


Drie Jiddisje Liedjes voor mezzosopraan, altviool en piano (2011).

Geschreven in opdracht van Marianne Selleger (mezzosopraan).


The hours rise up voor mezzosopraan en cello (2010).

Geschreven in opdracht van Oda Hochscheid (mezzo) en Doris Hochscheid (cello) t.g.v. het huwelijk van hun zus Helle. Uitgevoerd: 21 juni 2010. Tekst: e.e.cummings.


The darkling thrush – liederencyclus voor mezzosopraan en blaaskwintet (2008).

Geschreven in opdracht van het Ruah Blaaskwintet en Cécile van de Sant. Liederencyclus op teksten van Engelse dichters (Sir Edward Dyer, Walt Whitman, Robinson Jeffers en Thomas Hardy); gemeenschappelijk thema van de gedichten: dieren.


Wagner's Dreams (2007) - lied voor bariton, viool, altviool, cello en piano op een gedicht van Alissa Valles.

Geschreven in opdracht van het Internationaal Kamermuziekfestival Den Haag. September 2007 uitgevoerd door Mattijs van de Woerd (bariton) en het Cristofori Piano Quartet.

Mattijs van de Woerd, bariton; Eva Stegeman, viool; Johannes Erkes, altviool, Eric de Wit, cello; Paolo Giacometti, piano.


Juliana's (2006) - muziektheater voor sopraan en harp op een originele tekst van Olaf Mulder.

Geschreven in opdracht van Musica del Cuore (Caroline Erkelens - sopraan en Anne Nydam-Koene - harp). Februari 2007 door hen uitgevoerd in de Kleine Zaal van het Concertgebouw.


Songs of Love and Merriment - Six Elisabethan Songs (2005) voor vrouwenstem en harp.

Geschreven in opdracht van Musica del Cuore (Caroline Erkelens - sopraan en Anne Nydam-Koene - harp).


Regardant … écoutant... (2004) – liederencyclus op gedichten van Philippe Jaccottet. 

Geschreven in opdracht van Valérie Guillorit – sopraan, Jacobien Rozemond – viool, Doris Hochscheid - cello en Frans van Ruth – piano. Uitgevoerd (door deze musici) in maart 2006 in het Chateau de Grignan in aanwezigheid van Philippe Jaccottet en in juni 2006 in het Bethaniënklooster in Amsterdam.

Valérie Guillorit, sopraan; Jacobien Rozemond, viool; Doris Hochscheid, cello; Frans van Ruth, piano; live opname.


Twee psalmen (1990/2001) voor bariton, drie hoorns en tuba.

Uitgevoerd door Ken Gould (bariton) en vier koperblazers in de synagoge (LJG) in Den Haag in november 2001 en mei 2002.


Drie madrigalen (1998/1999) – liederencyclus op gedichten van Petrarca, Montale en Lucebert voor sopraan, klarinet en piano.

April 2001 in Alkmaar uitgevoerd door Karin Ten Cate – sopraan, Jos Ruiters – klarinet en Marianne Habets – piano.


Tegen de tijd (1997) – liederencyclus op gedichten van Rutger Kopland voor bariton, klarinet en piano.

Uitgevoerd in juni 1998 door Ken Gould - bariton, Ivar Berix - klarinet en Frans van Ruth – piano.

Ken Gould, bas/bariton; Ivar Berix, klarinet; Frans van Ruth, piano.


In Limine (1994/1995) – liederencyclus op gedichten van Eugenio Montale voor mezzosopraan, fluit, viool, cello en piano.

Première: juni 1998 door Myra Kroese - mezzosopraan, Raymond Honing - fluit, Jacobien Rozemond – viool, Doris Hochscheid - cello en Frans van Ruth - piano; uitgebracht op Sol Classics (zie tab-blad CD's); gedeeltelijk in andere bezetting.

Kamermuziek instrumentaal

Butternut Squash Za'atar voor fluit en piano (2015)


Geschreven in opdracht van de jonge Amerikaanse fluitiste Emma Resmini.


Réflexions voor fluit en altviool (2014).


Geschreven in opdracht van Duo Leeghwater (fluitiste Marieke Franssen en altvioliste Marieke Wenink).


Crossing lines voor viool en piano (2013).


Geschreven in opdracht van violist Joris van Rijn.

Joris van Rijn, viool; Jeroen Sarphati, piano.

https://www.youtube.com/watch?v=3JhkKCooXIU&t=4s

https://www.youtube.com/watch?v=dkDa3d35-JU

https://www.youtube.com/watch?v=CUc--QzuSsY

Joris van Rijn, viool; Jeroen Sarphati, piano.


Waterspel voor fortepiano en gitaar (2013).


Geschreven in opdracht van het Geelvinck Museum ter gelegenheid van hun Fortepiano Festival 2013.


SU4 voor saxofoonkwartet (2013).


Geschreven in opdracht van het Aureliakwartet. Bekijk video

Lines, Dots and So On voor twee harpen (2012).

Geschreven in opdracht van Duo Bilitis.


Contrasting moods voor fluit, klarinet, slagwerk en piano (2011).

Geschreven in opdracht van Ensemble Sizzle.


Thirty-one steps to heaven voor fluit, klarinet, altviool, 31-toonsgitaar, piano, 31-toons orgel en slagwerk (2010).

Geschreven in opdracht van het Huygens-Fokker Ensemble. Première: 28 november 2010, Muziekgebouw aan het Y.


Sporen voor fluit, viool, altviool, cello en harp (2010).

Geschreven in opdracht van het Lumaka Ensemble. Première: 20 februari 2011, Abcoude.


Profiles voor viool en piano (2010).

Geschreven in opdracht van het Davina van Welyconcours als verplicht modern stuk voor het Davina van Welyconcours 2011.

  
Maxime Gulikers, viool; Thom Janssen, piano; Davina van Welyconcours, januari 2011, Den Haag


Lamentos voor fluit en cimbalon (2009).

Geschreven in opdracht van Marieke Schneeman en Michiel Weidner.

Marieke Schneemann, fluit; Michiel Weidner, cimbalom.


Windkracht Acht voor acht fluiten (2009).

Geschreven in opdracht van Fluitoctet Blow-up. Uitgevoerd door Blow-up november 2009 in Den Haag.


Four pieces for flute, violin and double bass (2008).

Geschreven in opdracht van Rick Stotijn. Première door Peter Verduyn Lunel - fluit, Cecilia Bernardini - viool en Rick Stotijn – contrabas in de Concertserie Jonge Nederlanders in de Kleine Zaal van het Concertgebouw in februari 2010.

Peter Verduyn Lunel, fluit; Cecilia Bernardini, viool; Rick Stotijn, bas.


Farewell (dance, little sisters) (2007) - voor piano solo.

Muziekstuk n.a.v. een gelijknamig beeld van Sjef Voets. Première door Paolo Giacometti op 24 mei 2009 in Museum de Pont, Tilburg.


Murmurs and cries (2005) voor fluit en basklarinet.

Geschreven in opdracht van Ainoa Miranda - basklarinet en Melkorka Olafsdottir - fluit. Uitgevoerd (door deze musici) in December 2005 in de Badcuyp in Amsterdam (concertserie van Karnatic Lab).


Leeggelopen Zee, Versplinterd Glas (2001) – voor altviool en piano.

Geschreven in opdracht van Elisabeth Smalt – altviool. Oktober 2003 door haar en Frans van Ruth (piano) uitgevoerd in het kader van de concertserie van de Leo Smit Stichting.


Blues? Hin da mit! (2001) voor solo-piano.

Geschreven in opdracht van Marcel Worms. Door hem uitgevoerd in de Ysbreker (in het kader van zijn blues project) in november 2001.


B.G.&Co. (2000) voor klarinet, cello en piano. 

Geschreven in opdracht van Marlies Klumpenaar, klarinet; enkele malen uitgevoerd met Daniela Bock – cello, Sibylle Wolf en Frans van Ruth – piano, o.a. ter gelegenheid van het conservatoriumeindexamen van Marlies Klumpenaar (april/mei 2000).


Elef Lajla We-lajla (2000) voor solo-viool (met zang en voet-bellen). 

Geschreven in opdracht van Jacobien Rozemond. Vele malen door haar uitgevoerd in de periode 2001 – 2004; première: mei 2001 in het kader van de concertserie van de Leo Smit Stichting; uitgebracht op Sol Classics (zie tab-blad CD's).


Sonate voor cello en piano (1999). 

Geschreven in opdracht van Doris Hochscheid - cello en Frans van Ruth – piano; enkele malen door hen uitgevoerd; première: februari 2000 in het kader van de concertserie van de Leo Smit Stichting; uitgebracht op Sol Classics (zie tab-blad CD's).


To yodl or not to (1996) voor solo-piano. 

In 1997 enkele malen uitgevoerd door Ruth Rose.


Episoden (1994) voor twee piano’s in kwart-tonen.

November 2001 uitgevoerd in de Ysbreker door Sara Crombach en Ruth Rose.

Fragment van het begin.

Fragment van het einde.

Sara Crombach en Ruth Rose – piano’s.


Pianotrio (1992) voor piano, viool en cello.

Uitgevoerd in juni 1998 door Frans van Ruth - piano, Jacobien Rozemond - viool en Doris Hochscheid - cello.


Twee stukken voor cello solo (1991).

Première: februari 2017 door Emma Kroon.


Koormuziek

Collage in tijd (2017) voor gemengd koor, solo-alt en solo-bas.

Geschreven in opdracht van het Haagse koor Es-GROOT ter gelegenheid van hun 15-jarig jubileum in 2018.


Kinot (Klaagzangen) (2012) - Oratorium voor gemengd koor, koperensemble, slagwerk en harp.

Op teksten uit het Oude Testament (Jeremia's Klaagzangen en Psalm 23) en een gedicht van Nelly Sachs. Geschreven in opdracht van het Leids Oratoriumkoor Ex Animo.

Twee fragmenten uit Kinot: Jeremia boek-V en Psalm-23. Uitvoerenden: Leids Oratoriumkoor Ex Animo o.l.v Wim de Ru, Koperensemble Neos Brass, Harpiste Miriam Overlach. Opname: Yoursonics, Den Haag.


Ourrichar Gangridge (2006) - voor vrouwenkoor op gedichten van Anneke Brassinga.

Geschreven in opdracht van het Nationaal Jeugdkoor.


Drie Baldadige Liedjes voor gemengd koor a capella (1998).


Herinneringen aan een gedroomd eiland (1995/1996).

Grootschalig werk voor spreker, koor, piano en slagwerk op gedichten van Yorgos Seferis en Willem van Toorn.

Muziek voor grotere ensembles

Splinters voor sopraan en symfonieorkest (2009) op een gedicht van Alissa Valles.

Geschreven in opdracht van zangeres Charlotte Riedijk en Holland Symfonia. Dit stuk is een verkorte bewerking (voor volledig symfonie-orkest) van Fragments-20. Première: 11 september 2010 i.h.k.v. het Gaudeamus Festival, Muziekgebouw aan het Y.

Charlotte Riedijk, sopraan; Holland Symfonia o.l.v. Hans Leenders; concert in het kader van het Gaudeamus Festival 2010; Muziekgebouw aan het Y, september 2010.


Fragments-20 voor sopraan en ensemble (2009) op een gedicht van Alissa Valles.

Geschreven in opdracht van zangeres Charlotte Riedijk en het Valerius Ensemble.

  Deel 1

  Deel 2

  Deel 3

  Deel 4

Charlotte Riedijk, sopraan; Valerius Ensemble o.l.v. Jacob Slagter; Muziekcentrum Enschede, 27/11/2011.


Calmovivo (2007) - voor strijkersensemble.

Geschreven in opdracht van Amsterdam Sinfonietta met financiële ondersteuning van het Fonds voor de Scheppende Toonkunst. Maart 2008 uitgevoerd door Amsterdam Sinfonietta in het Muziekgebouw aan het Y.


Tehilim (2006) voor bariton en harmonieorkest.

Geschreven in opdracht van Arne Visser. Juni 2006 uitgevoerd met Gilad Nezer als solist en Arne Visser als dirigent in de Arnold Schönbergzaal van het Koninklijk Conservatoruim in Den Haag met een ad-hoc blazersensemble bestaande uit studenten van het Conservatorium.


Clairobscure (2006) - voor solerend strijkkwartet en strijkersensemble.

Juni 2008 uitgevoerd door Strijkorkest Zoroaster o.l.v. Herman Draaisma.

Opera

Guglielmo Ebreo (2016) - kameropera voor 5 solozangers, gemengd koor en ensemble (2 hobo's, slagwerk, klavecimbel, strijkkwartet & contrabas) op een origineel libretto van Tsafrira Levy.


Het Ware Geweld voor tenor, bariton, spreekstem, viool, cello, piano en slagwerk (2011).

Kamerversie van de gelijknamige opera (2004).

Live opname door Next Level Audio Recordings (Den Haag) tijdens uitvoering d.d. 11 mei 2014 in de Uilenburger Synagoge, Amsterdam.


Acte I - scène 3: Rolands lofzang;


Acte I - scène 4: Dieters geestdrift;


Acte III - scène 5: Afscheid.

Gerben Houba - tenor, Michel Poels - bariton, Marijke Beversluis - spreekrol, Jacobien Rozemond - viool, Doris Hochscheid - cello, Frans van Ruth - piano, Niels Meliefste - slagwerk.


Het Ware Geweld (2002/2004) – Opera in Vier Bedrijven op een origineel libretto van Olaf Mulder.

Voor promotiedoeleinden is er een CD gemaakt (november 2003) van enkele fragmenten uit de opera met een gereduceerd instrumentaal ensemble. Medewerkenden aan deze CD: Jan-Willem Baljet – bariton, Marcel Beekman – tenor, Ken Gould – bas/bariton, Julia Bronkhorst – sopraan, Myra Kroese – mezzosopraan, Jeroen Sarphati en David Bollen – piano I en II, Raymond Honing – fluit, Jacob Goud – slagwerk en Jan Maarten van den Boom – opnametechniek.

Julia Bronkhorst, sopraan; Jeroen Sarphati, piano-I; David Bollen, piano-II, Jacob Goud, slagwerk.


De Vervalsing (1993/1994) – opera.

Uitgevoerd juni 1994 in het Korzotheater in Den Haag door een ad-hoc operagezelschap onder leiding van Nora Tours; choreografie: Hanna Samson.